Pomoc w wersji agile, czyli zwinne wsparcie dla Ukrainy od biznesu

Gdy rozpoczęła się wojna w Ukrainie, pracownicy i pracowniczki brytyjskiej grupy finansowej NatWest Group w Polsce niemal od razu zabrali się do pomocy. W ramach struktur firmy stworzono projekt Help for Ukraine, w który obecnie aktywnie zaangażowane jest ponad 10% pracowników. Więcej o tym, jak firmy mogą pomagać podczas kryzysu uchodźczego, w rozmowie z Elą Bondą, Head of  Property & Workplace, Diversity & Inclusion Lead.

Działania prawie dwustu pracowników i pracowniczek NatWest Group w Polsce, koncentrują się w kilku obszarach, m.in. organizacji zbiórek rzeczowych i finansowych, koordynacji wewnętrznego centrum wolontariatu czy wspieranie uchodźców w odnajdywaniu się na polskim rynku pracy. Cały czas powstają pomysły na kolejne i bardziej kompleksowe działania. W ten sposób zaangażowani pracownicy banku starają się odpowiedzieć na różnorodne potrzeby osób, które znalazły się w sytuacji kryzysowej. Przykłady tych działań pokazują, że firmy mogą brać aktywny udział w akcjach społecznych.

Jak tłumaczy przedstawicielka firmy w szybkiej i sprawnej organizacji pomogło to, że w firmie istnieją tzw. sieci pracownicze, które aktywnie i oddolnie działają dla różnych celów np. wspierają kobiety, osoby z niepełnosprawnościami czy rodziny. — Zadziałaliśmy prężnie i skutecznie. Staramy się podejmować wyzwania szybko i zwinne zarządzając projektem, a potem wprowadzając ulepszenia w trakcie. Nie czekamy na to, aż dopracujemy pomysły do ostatniego szczegółu, tylko stawiamy na sprawne podejmowanie decyzji — mówi Ela Bonda. Takie działanie, jak tłumaczy, pomogło również w akcji społecznej dla uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy.

Jak pracownicy organizowali się, aby wesprzeć Ukrainę? Zaczątki działania pojawiły się na koniec drugiego tygodnia wojny. Najpierw utworzono grupy na komunikatorach, a następnie założono skrzynkę dedykowaną temu tematowi. Oddział w Polsce stał się strumieniem, przez który organizowane jest wsparcie płynące z całego świata, w których NatWest ma swoje biura. Wszystkie nasze działania nie udałyby się tak dobrze, gdyby nie ogromne zaangażowanie ludzi i kultura otwartości naszej organizacji, która skutkuje chęcią aktywnej pomocy grupom w trudnej sytuacji — dodaje Ela Bonda.

Projekt pomocowy dla Ukrainy łączy pracowników ze wszystkich części organizacji. Składa się on z grup roboczych, ma ustrukturyzowany zespół, a całością zarządza project manager. — Potrzebowaliśmy tej struktury, aby poukładać pomysły, których spływało od naszych pracowników bardzo dużo. Powołaliśmy do życia projekt, który działa jako odrębne ciało, zrzesza wiele osób z całej firmy z różnych działów. Odpowiednie grupy współdecydują o tym, co robimy a czego nie, albo co będzie realizowane później. Staramy się także włączyć centralę firmy w celowane wsparcie finansowe w przypadku projektów o dużej skali — wskazuje Ela Bonda.

To, jak działa NatWest w czasie kryzysu w Ukrainie można potraktować jak wzorcowy model dla większości firm, które chcą działać społecznie. Wśród obszarów wartych zaangażowania należy rozpatrzyć:

  1. Wolontariat – zidentyfikować potrzeby, pośredniczyć w połączeniu osób, które chcą wolontariat świadczyć i podmiotami, grupami aktywistycznymi, które rąk do pracy potrzebują w określonym miejscu i czasie np. grupa wolontariuszy z NatWest składała apteczki z Fundacją Medicover, które pojadą na Ukrainę. Wcześniej pracownicy banku mogli skorzystać z trzech dni w ciągu roku odpłatnego wolontariatu. Teraz ta liczba dni została rozszerzona do nieograniczonego limitu.
  2. Zbiórki rzeczowe – kluczowe jest po pierwsze zbieranie pomysłów o takich inicjatywach w otoczeniu  i regularne np. dwutygodniowe ogłaszanie ich pracownikom wewnątrz. Zbiórek rzeczowych jest bardzo dużo, a zapotrzebowanie na konkretne rzeczy dynamicznie zmienia się, dlatego warto to aktualizować i mieć nad tym pieczę.
  3. Zbiórki finansowe – wewnętrznie ogłaszać duże zbiórki np. dla Fundacji Ocalenie lub Polskiej Akcji Humanitarnej. Jeśli są mniejsze zbiórki finansowe warte rozważenia, to najpierw należy sprawdzić ich źródło i organizatora. Następnie pracownicy zakładają zbiórki celowane na platformach crowdfundingowych, aby wesprzeć organizacje pozarządowe.
  4. Integrację środowisk osób uchodźczych i społeczeństwa polskiego, im szybciej taka nastąpi, tym mniej będziemy się siebie wzajemnie obawiali.
  5. Aktywizację zawodową uchodźców – ta zakładać może szeroką kategorię działań np.:
    1. Stworzenie przewodnika o tym, jak wygląda rynek pracy – taki właśnie wraz z informacją, co oferuje firma i jak rozpocząć karierę w branży finansowej w Polsce opracował NatWest Group w Polsce.
    2. Pośrednictwo w kontakcie osób poszukujących pracy z pracodawcami.
    3. Rozpoczęcie współpracy z Kulczyk Foundation, np. trenerzy z NatWest będą pomagać osobom uciekającym z Ukrainy pisać CV, szukać pracy i tłumaczyć, jaki jest rynek pracy w Polsce.
  6. Edukację – działania dla dzieci i młodzieży, które będzie można realizować w przyszłości,  np. poprzez zbiórkę materiałów szkolnych albo szkoleń dot. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci.
  7. Zapewnienie ciągłości edukacyjnej dla studentów, których finansowanie z Ukrainy zostało naruszone lub uniemożliwione przez wojnę.
  8. Wsparcie w relokacji osób uchodźczych poza teren Polski.

 

Jak alarmują psychologowie, w związku z trudną sytuacją społeczną stan psychiczny wielu wolontariuszy i wolontariuszek pogarsza się. Dlatego, jak zauważa Ela Bonda warto, aby firma zorganizowała lub rozszerzyła pomoc psychologiczną dla pracowników i pracowniczek, aby nie dopuścić do wypalenia aktywistycznego.

— Działamy bardzo prężnie, szybko i skutecznie, ale przy tym staramy się też dbać o naszych pracowników i pracowniczki, nie tylko pod kątem ich aktywności, ale też ich dobrostanu. Rozmawiamy ze sobą otwarcie, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia dla osób z Ukrainy, Białorusi czy Rosji, którzy pracują u nas często w tych samych zespołach. Zdajemy sobie sprawę, że pomoc humanitarna jest niezbędna teraz i będzie potrzebna jeszcze przez bardzo długi czas, dlatego w myśleniu o działaniu społecznym należy patrzeć perspektywicznie — komentuje Ela Bonda.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.