FPP radzi rządowi: nie podwyższajcie podatków, stymulujcie popyt

foto: flickr

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) rekomenduje rządowi działania, które pomogą wyjść z kryzysu gospodarczego, bez obciążania kieszeni Polaków i przedsiębiorców. Rekomendacja polityki finansowej FPP w czasach korona-kryzysu nie zaleca zwiększania i wprowadzania nowych podatków i akcyz. Ekonomiści radzą, by zamiast podwyższania podatku VAT, zwiększyć wpływy z niego za pomocą stymulowania gospodarki i wspierania popytu. Rekomendacje FPP pozwalają uniknąć przeniesienia kosztów podatkowych na konsumentów, a także nie dopuścić do zwiększenia szarej strefy. Dotyczą zarówno CIT – rozumianego jako odpowiedzialność dużych przedsiębiorców za wpływy do budżetu, akcyzy – jako regulacji wpływającej na postawy konsumentów, lecz płaconej realnie z kieszeni obywateli oraz VAT – który może zwiększać wpływy do budżetu przy jednoczesnym stymulowaniu gospodarki. Patriotyzm gospodarczy to uczciwy CIT lub inwestycje.

 

– Staramy się pokazać rządowi, że da się z jednej strony zwiększać wpływy do budżetu, a z drugiej strony nie obciążać konsumenta. Większe wpływy z VAT-u możemy uzyskać przez pobudzanie gospodarki. Zalecamy również ostrożność w manipulowaniu akcyzą, gdyż ona pochodzi z kieszeni konsumenta – powiedział serwisowi eNewsroom Marek Kowalski, przewodniczący FPP. – Proste zwiększanie stawek akcyzy w okresie pandemii i kryzysu gospodarczego jest nieracjonalne i szkodliwe dla gospodarki, bo obniża siłę nabywczą Polaków na wszystkie towary i usługi – nie tylko te objęte akcyzą. Nie ma aktualnie żadnych przesłanek merytorycznych do dokonywania rewolucji w systemie akcyzy, a podejmowanie tego tematu w okresie destabilizacji gospodarczej – podczas gdy wielu przedsiębiorców zmaga się ze skutkami epidemii, walczy o zachowanie łańcucha wartości i miejsc pracy – jest szczególnie nieodpowiedzialne. W tej układance bardzo ważny jest także podatek CIT. Patriotyzm gospodarczy, o którym tak często się mówi, powinien polegać na tym, żeby płacić CIT w Polsce. To zwiększy wpływy do budżetu i środki na rozwój i inwestycje. Rekomendujemy rządowi zdecydowane działania ratujące miejsca pracy w najbardziej zagrożonych sektorach. Jednym z takich projektów jest bon żywnościowy, który może uratować branżę gastronomiczną w Polsce. Bon żywnościowy już funkcjonuje w obiegu polskim, jest jednak marginalnie wykorzystywany, ze względu na jego wysokie opodatkowanie. Jeżeli zdejmiemy z niego ciężar podatkowy, możemy zarówno zwiększyć wpływy do budżetu państwa, jak i pobudzić rynek gastronomiczny. Wyliczyliśmy, że takie działanie może uratować 100 tysięcy miejsc pracy – podkreśla Kowalski.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.