Poziom stresu wśród Polaków wzrasta – alarmują eksperci. Na największe ryzyko nastawione są osoby, które na co dzień zarządzają zespołem czy prowadzą działalność gospodarczą. Badania pokazują, że aż co czwarty Polak aktywny zawodowo potrzebuje wsparcia psychologa. Pandemia dodatkowo spotęgowała niepewność, a także postawiła kadrę zarządzającą przed ogromnym wyzwaniem – pracą z zespołem na odległość. W jaki sposób wysoko postawieni menadżerowie, a także właściciele biznesów, radzą sobie ze stresem? W tym pomaga im hobby i zamiłowanie do ekskluzywnych rzeczy.
Co piąty pracownik obawia się utraty pracy, a blisko 30 procent żyje w niepewności o jutro[1]. Największe obawy zawodowe wymieniane przez zatrudnionych to także: pogarszająca się sytuacja firmy, odmowa przyznania podwyżki i brak możliwości rozwoju, trudności w łączeniu pracy i życia osobistego, a także konflikty w zespole. Rolą menadżera jest nie tylko zwiększanie efektywności pracowników, ale także ich motywacja.
Menadżerowie mają swoje sposoby na stres
Aby motywować pracowników, menadżerowie muszą najpierw zadbać o własne zdrowie psychiczne, a także zbilansowanie życia zawodowego z prywatnym. W jaki sposób odpoczywają prominenci? Ich hobby związane jest m.in. z kolekcjonowanie dóbr luksusowych, posiadaniem akcesoriów trudno dostępnych, a także wykonywanych na zamówienie. Zamiłowanie do marek luksusowych rośnie wraz z zamożnością klienta. Co wybierają prominenci? Stawiają na podróże, kosmetyki, wyroby elektryczne, a także handmade. I ten ostatni trend potwierdza Remigiusz Kopiej – właściciel i założyciel firmy Corona Fishing, której wyroby są skierowane do wędkarzy-pasjonatów.
– Zauważamy, że podczas pandemii coraz więcej osób wybiera hobby, które umożliwia relaks, a jednocześnie jest bezpieczne. W związku z tym obserwujemy większy popyt na wędkarstwo i eleganckie akcesoria do łowienia ryb – wyjaśnia. – Osoby o pewnej pozycji społecznej i wysokim poziomie zamożności, chcą posiadać wyjątkowe gadżety. Stawiają na funkcjonalność, niezawodność, a także niebanalne wzornictwo. Ogromną popularnością cieszą się ręcznie wykonane przynęty wędkarskie, a także wędki.
Ekspert dodaje, że klienci coraz chętniej kolekcjonują akcesoria wędkarskie – pod warunkiem, że są ręcznie robione i wyjątkowe. Poprzez swoje hobby chcą dążyć do perfekcji, a wyszukiwanie odpowiednich przedmiotów uczy ich cierpliwości. Pomaga także szukać rozwiązań, co sprawdza się w pracy na wysokich stanowiskach.
Prominenci kochają luksus
Szacuje się, że blisko 70 tysięcy Polaków zarabia więcej niż 50 tysięcy złotych miesięcznie. Z kolei 30 tysięcy osób co miesiąc ma na swoim koncie blisko 1 mln złotych. Na jakie pasje wydają pieniądze? W cenie i w trendzie jest wszystko to, co nietypowe i wyjątkowe. Oprócz akcesoriów sportowych (handmadowe wędki, ekskluzywne narty czy deski snowboardowe, kije do golfa) prym wiodą zdecydowanie droższe rozrywki.
Ponad 16 miliardów złotych prominenci wydali na samochody premium, 2,5 miliarda na odzież i obuwie, blisko 750 milionów złotych stanowiły wydatki na SPA i pobyty w eleganckich hotelach, a ponad 1 miliard złotych bogaci Polacy wydali na alkohole z wyższej półki[2]. Poza tym zamożni Polacy chętnie włączają się w działania filantropijne, wspierają społeczne zbiórki, akcje charytatywne, a także te na rzecz środowiska naturalnego.
[1] https://media.pracuj.pl/125486-stres-czy-zyciowy-balans-polacy-o-zawodowych-wyzwaniachnbsp
[2] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2021/03/infografika-rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-edycja-11.html
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis