Sposoby na efektywne inwestowanie

Właściciele starszych biurowców o utrwalonej renomie na rynku decydują się przeważnie w odpowiednim momencie na ich renowację. Na naszym, młodym rynku nie jest to jednak zjawisko powszechne. Starsze obiekty biurowe w Polsce mają bowiem zaledwie ponad 20 lat i nie jest ich wiele. W Warszawie np. stanowią tylko 10 proc. zasobów.

Modernizacja pomogła zachować pozycję rynkową i podnieść wartość nieruchomości takim warszawskim kompleksom jak: Millennium Plaza, Warsaw Financial Center, Adgar Park West, Moniuszki 1A, Ethos, Polna, czy Piękna 2.0. W ocenie Bartłomieja Zagrodnika, odnowa starszych budynków biurowych wpisuje się w zwykły tryb funkcjonowania obiektów komercyjnych. Zapytany o przykłady zyskownych rewitalizacji Bartłomiej Zagrodnik wymienia także m.in. budynek WCC, który po remoncie i wygenerowaniu dużego IRR, został sprzedany po dwóch latach od zakupu ze sporym zyskiem. Ponadto budynek P20 położony przy ulicy Pięknej, który poza lepszym standardem, zyskał nowego, wyłącznego najemcę, a także odrestaurowaną niedawno, zabytkowa kamienicę przy ulicy Poznańskiej 37.

Luksusowe hotele w kamienicach

Kamienice odgrywają jednak większą rolę na rynku nieruchomości hotelowych, niż biurowych. W hotele, które teraz często otwierane są w atrakcyjnie położonych kamienicach, inwestują nie tylko niezależni właściciele nieruchomości, ale także uznane sieci hotelarskie. Część operatorów ma w portfolio marki specjalnie dedykowane butikowym hotelom, mieszczącym się właśnie w odrestaurowanych kamienicach.

Zdarza się obecnie, że na potrzeby niektórych projektów adoptowanych jest kilka sąsiadujących ze sobą budynków, co daje możliwość wprowadzenia rozwiązań wymagających większej przestrzeni. W ten sposób dziewięć gdańskich kamienic usytuowanych na Długim Targu naprzeciw fontanny Neptuna i Dworu Artusa mieścić będzie niebawem ekskluzywne pokoje hotelowe. Ich nowy właściciel planuje urządzić w ich wnętrzach luksusowy hotel.

Remodeling pasaży i centrów handlowych

Inwestorzy decydują się na przekształcanie nie tylko obiektów hotelowych i biurowych, ale również w handlowych. – Proces modernizacji nieruchomości z tego segmentu ma na ogół doprowadzić do większego przystosowania profilu centrów do bieżącego zapotrzebowania lokalnego rynku. W mniejszych miastach regionalnych widoczny jest trend ku zmianie formatu obiektów handlowych w centra outletowe i wyprzedażowe, których wciąż w Polsce brakuje – zauważą Bartłomiej Zagrodnik.

I w tym segmencie przykłady przekształceń są liczne. Z klasycznego centrum handlowego w centrum wyprzedażowe zmieniła się m.in. Galeria Podlaska w Białymstoku, która stała się Outletem Białystok oraz rzeszowska Galeria Graffica, która przekształciła się w Outlet Graffica. Charakter zmienia także bydgoskie Centrum Glinki, które po przebudowie będzie Outletem Metropolitan.

W Poznaniu przestarzały pasaż handlowy Franowo po przebudowie służy dalej mieszkańcom, jako nowoczesne Centrum Franowo. Park Handlowy Bielany w Bielanach Wrocławskich po gruntownej modernizacji i częściowym wyburzeniu wrócił natomiast na rynek jako Aleja Bielany. W Warszawie remodeling czeka zamknięty obecnie Fort Wola, który w nowej odsłonie będzie Galerią na Woli.

Autor: Walter Herz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.