Rosnące ceny żywności drenują portfele Polaków

foto: serwis agencyjny MondayNews™

Początek roku przyniósł dalszy wzrost inflacji. W lutym według danych Głównego Urzędu Statystycznego wskaźnik poziomu cen i usług wyniósł 8,5%. Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że koszyk minimalny drożał w styczniu i lutym o odpowiednio 5,39% i 3,97% w skali roku. Spośród dziesięciu[1] analizowanych sieci, w siedmiu ceny koszyka były wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu, bo o ponad 40% podrożały produkty tłuszczowe, ale wyższe ceny zanotowano także na słodyczach, dodatkach, nabiale oraz alkoholu.

 

Prognozy gospodarcze są bardzo niepokojące z uwagi na ekonomiczne skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wzrost cen surowców rolnych i energetycznych oraz widmo dwucyfrowej inflacji, która nakręca spiralę cen. Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków. Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów, mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT.

 

Spadki cen na sklepowych półkach

Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w lutym 2022 r. była wyższa o 3,97% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2022 r. tańszy o 9,13% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 2,36 % z 229,81 zł w lutym 2021 r. do 235,24 zł w lutym 2022 r. Analizując koszyk złożony wyłącznie z najtańszych produktów, w lutym 2022 roku mogliśmy zapłacić 182,32 zł (mniej o 6,86 zł niż w styczniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 304,75 zł (mniej o 0,37 zł niż w styczniu). Jednocześnie wzrosła różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2022 r. (122,43 zł i jest ona o 6,49 zł wyższa niż w styczniu).

 

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w lutym 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 235,24 zł. To spadek o 3,41 zł, czyli 1,43 % w porównaniu do stycznia br. Spadek średnich cen koszyków został odnotowany w 7 na 13 analizowanych w badaniu sieci handlowych i kanałach sprzedaży. Największa obniżka koszyka zakupowego miała miejsce w innej sieci Cash&Carry (7,31%). Natomiast niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. W skali miesiąca koszt zakupów online wzrósł nieznacznie (0,35%) względem stycznia.

 

– Inflacja w najbliższych miesiącach przebije poziom 12 procent. Ta prognoza Narodowego Banku Polskiego, dotycząca III kwartału, nie pozostawia wątpliwości – czekają nas kolejne podwyżki – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency. Niepokój związany z trwającą w Ukrainie wojną, gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen surowców będą mieć fundamentalne znaczenie dla producentów. Zarówno te czynniki, podobnie jak utrzymująca się na słabym poziomie nasza waluta, będą wpływać na koszty produkcji w Polsce. Rosnące ceny paliw będą się bezpośrednio przekładać na koszty produkcji, transportu i logistyki. W kolejnych miesiącach spodziewamy się dalszych podwyżek cen produktów. W szczególności mogą one dotyczyć tych opartych na pszenicy, bowiem to właśnie Ukraina i Rosja należą do największych światowych producentów tego zboża. W warunkach trwającej dużej niepewności, naszym zdaniem kolejne tygodnie będą dla producentów i sieci handlowych dużym wyzwaniem w zakresie utrzymania cen na poziomach, do których zdążyli przyzwyczaić się konsumenci – dodaje Patryk Górczyński.  

 

Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w lutym
2022 r. względem 2021 roku podrożało 5 kategorii produktów: słodycze, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Podobnie jak w styczniu br. w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W lutym wzrost ten wyniósł ponad 42% wobec 2021 r. Największy spadek cen w lutym 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (17,29%).

 

Najtańsze hipermarkety, najdroższe e-commerce

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lutym 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach (228,73 zł). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 16% więcej.

 

W lutym najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 203,56 zł. To o 1,19 zł więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 20,72 zł (Lidl) i 23,44 zł (Makro). W ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 266,36 zł.

 

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

[1] Analiza nie dotyczy trzech sieci (Netto, Dino, Polomarket), które zostały włączone do raportu w styczniu
2022 r.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.