Rosnące ceny w sklepach sprzyjają kradzieżom – już nie tylko alkohole i kosmetyki

foto: serwis agencyjny MondayNews™
Łosoś wybitnie „smakowitym kąskiem” dla złodziei  

Nie tylko drogie i wykwintne trunki alkoholowe stanowią atrakcyjny cel dla złodziei, jeśli mowa o najczęściej kradzionych produktach spożywczych. Okazuje się, że nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się produkty z kategorii premium food, z naciskiem na łososia.

 

A to głównie dlatego, że jest jednym z najdroższych produktów rybnych, którego ceny będą wzrastać w najbliższym czasie. Zdaniem analityków z holenderskiego banku Rabobank, w tym roku powrócą one do najwyższych jak dotąd notowanych poziomów z 2016r[1]. Może to oznaczać, że nieuczciwi konsumenci jeszcze w większym stopniu zainteresują się wyrobami z łososia, na co zwrócić uwagę powinni szczególnie sprzedawcy detaliczni.

 

Choć napotkać można na przypadki zorganizowanych kradzieży łososia, sięgających milionów złotych strat, to jednak z największą skalą kradzieży produktów spożywczych premium mamy do czynienia już bezpośrednio w sklepach, do których one trafiają. Warto więc mieć świadomość tego, iż dostępne dziś rozwiązania technologiczne, takie jak etykiety przeciwkradzieżowe w technologii RF do kontaktu z żywnością, a także etykiety z zakodowanymi informacjami o pochodzeniu produktu, czy dacie przydatności, pozwalają śledzić i zapobiegać nadużyciom już od chwili produkcji tłumaczy Katarzyna Chapman, Source Tagging Business Development Manager z Checkpoint Systems.


Sprzedawcy z „ręką na pulsie”

Popularność produktów z łososia systematycznie wzrasta, co odzwierciedla powiększająca się skalą sprzedaży tego typu wyrobów. Jak informuje serwis www.salmonbusiness.com tylko w ciągu trzech pierwszych tygodni stycznia 2021 do Polski zaimportowano 10 880 ton łososia od norweskich eksporterów – w analogicznym okresie poprzedniego roku było to 4713 ton, co oznacza wzrost rok do roku o 130%. Wiele wskazuje na to, iż pierwsze szacunki dotyczące niedawno rozpoczętego roku wyrażone będą w jeszcze większych liczbach. Ogółem, portal przekonuje, iż Polska jest największym nabywcą świeżego łososia hodowlanego z Norwegii.

 

Zdajemy sobie sprawę z tego, iż łosoś jest istotnym produktem w handlu detalicznym. Dokładamy wszelkich starań, aby dostosować nasze działania do wymagań rynku poprzez staranne procesy produkcyjne, znakowanie i pakowanie naszych produktów. Poza utrzymaniem wysokiej jakości naszych produktów, przywiązujemy więc także dużą wagę do ich bezpieczeństwa i pełnej kontroli łańcucha dostaw, co ma szczególne znaczenie w przypadku współpracy z największymi sieciami handlowymi w Europie. Wychodząc naprzeciw potrzebom sieci handlowych, jako producent łososia klasy premium, umożliwiamy proces aplikacji etykiet przeciwkradzieżowych RF do kontaktu z żywnością firmy Checkpoint Systems, już na etapie produkcji – dodaje Łukasz Dragunowicz, Dyrektor Sprzedaży w Milarex.

 

 

Polska w łososiowym TOP-ie

 

Należy także zwrócić uwagę, że Polska jest jednym z czołowych producentów jak i eksporterów łososia. W publikacji Komisji Europejskiej pt. The EU Fish Market – 2020 Edition[2], zostaliśmy sklasyfikowani pośród największych eksporterów wyrobów z łososia na terenie UE, wraz z Wielką Brytanią, Danią, Holandią, Niemcami i Francją. Co ciekawe jesteśmy głównym i bezkonkurencyjnym dostawcą wyrobów z łososia dla Wietnamu. Tylko do krajów Wspólnoty Europejskiej eksportujemy łososia o wartości blisko 2,2 miliardów euro[3] – to więcej niż Wielka Brytania, Francja, Portugalia czy Włochy.

Produkty rybne w „pierwszej piątce”

Tak jak już zostało to wcześniej wspomniane, poza spektakularnymi przykładami zorganizowanych, zuchwałych kradzieży, najwięcej produktów rybnych typu premium „znika” z licznych sklepów i marketów, czyli na poziomie sprzedaży detalicznej. Jak wynika z badania „Retail Security in Europe”[4] przeprowadzonego przez Crime&tech, spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore – Transcrime, przy wsparciu Checkpoint Systems, pięć najczęściej kradzionych kategorii produktów spożywczych to: alkohole, sery, wyroby mięsne, słodycze oraz ryby w puszkach. W Polsce, ze względu na postępującą inflację i wzrosty cen, można stwierdzić, iż liczba incydentów związanych z kradzieżą żywności, szczególnie tej drogiej, będzie rosnąć, lecz to będą w stanie pokazać dopiero najbliższe analizy.

 

 

Informacje o Checkpoint Systems, Inc. (www.checkpointsystems.com)

Firma Checkpoint, będąca częścią CCL Industries, jest jedynym dostawcą zintegrowanego rozwiązania RF/RFID dla sprzedawców. Gdy napędzane technologią potrzeby klientów są coraz większe, Checkpoint dostarcza inteligentne rozwiązania, gwarantując przejrzystość i wydajność środowiska handlowego w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki unikalnej ofercie oprogramowania, sprzętu, etykiet, tagów i połączonych rozwiązań chmurowych Checkpoint optymalizuje operacje dzięki danym na temat łańcucha dostaw i sklepów dostarczanym w czasie rzeczywistym, co gwarantuje zwiększone przychody i lepsze doświadczenie klienta. Inteligentne rozwiązania Checkpoint oparte są o ponad 50  lat doświadczenia w produkcji technologii radiowej, innowacyjnych rozwiązań zapobiegających kradzieżom i stratom, najlepszego oprogramowania, sprzętu RFID oraz kompleksowych rozwiązań do znakowania, zabezpieczania i monitorowania produktów od źródła do półki sklepowej.

 

Linkedin: https://pl.linkedin.com/company/checkpoint-systems-poland

 

[1] https://thefishsite.com/articles/salmon-producers-can-expect-a-prosperous-2022-gorjan-nikolik-rabobank

[2] https://www.eumofa.eu/documents/20178/415635/EN_The+EU+fish+market_2020.pdf/fe6285bb-5446-ac1a-e213-6fd6f64d0d85?t=1604671147068

[3] https://www.eumofa.eu/documents/20178/415635/EN_The+EU+fish+market_2020.pdf/fe6285bb-5446-ac1a-e213-6fd6f64d0d85?t=1604671147068

[4] https://www.crimetech.it/landing/retail-security-in-europe/index.html

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.