Jeśli biuro będzie w lepszej lokalizacji, to Polacy bardzo poważnie rozważą zmianę pracy. Wybiorą też takie miejsce zatrudnienia, które położone jest blisko przystanków komunikacji miejskiej. Zaakceptują nawet niższą pensję, jeśli biuro nowego pracodawcy znajduje się dogodnym dla nich miejscu. W samym biurze natomiast oczekują wyposażonej kuchni i możliwościpracy w „cichym miejscu” – to najważniejsze wnioski ze wspólnego badania Grafton Recruitment oraz CBRE zgłębiającego temat czynników warunkujących satysfakcję z pracy oraz oczekiwań pracowników wobec pracodawców i procesów rekrutacyjnych.
Kandydaci poszukujący pracy lub już obecnie pracujący zwracają uwagę nie tylko na oferowane przez pracodawcę pensję, benefity, czy możliwości rozwoju. Coraz częściej ważne jest dla nich otoczenie, wygląd miejsca pracy i jego lokalizacja. Chcą w pracy czuć się komfortowo i pracować w mniej sformalizowanych przestrzeniach. Stąd popularność np. kolorów do tej pory zarezerwowanych raczej dla mieszkań czy domów.
– Nowoczesne, dobrze wyposażone biuro w dogodnej dla pracownika lokalizacji to bez wątpienia jeden z kluczowych elementów wpływających na satysfakcję z wykonywanej pracy. Nie możemy jednak zapominać o tym, żeniezwykle istotna, jeśli nie najistotniejsza, jest ogólna kondycja rynku pracy, a dokładniej postrzeganie tej kondycji przez pracującą część społeczeństwa – komentuje Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.
Ankietowani, w większości przyznali, że ich zdaniem znalezienie nowego miejsca zatrudnienia jest dziś łatwiejsze. Dlatego pytanie: „Czy rozważasz zmianę pracy w ciągu najbliższego półrocza?”otrzymało najwięcej pozytywnych odpowiedzi. Co interesujące, najczęściej odpowiadali tak pracownicy, którzy mają od 11 do 20 lat doświadczenia zawodowego.
Ponad 43% badanych podróżuje do pracy komunikacją miejską, pozostali samochodami. 35% respondentów ma do niej obecnie nie więcej niż 5 km. Między 6 a 10 kilometrów codziennie przemierza jedna czwarta przebadanych. Tylko 15% jest gotowych dojeżdżać do pracy więcej niż 10 kilometrów. W związku z tym, że prawie połowa respondentów porusza się komunikacją miejską, nie dziwi fakt, że bliskość przystanków komunikacji miejskiej uplasowała się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o znaczenie dla osób ankietowanychw kategorii dostępu do infrastruktury. Na kolejnych są: dostępność miejsc parkingowych w okolicy biura, bliskość do centrum miasta, bliskość do stacji PKP, bliskość do obwodnic oraz bliskość do uczelni i szkół.
Z kolei najważniejsze w otoczeniu budynku dla respondentów były tereny zielone oraz restauracje. W biurze natomiast oczekują m.in. dobrze wyposażonej kuchni oraz możliwości pracy w „cichym miejscu”.
Jaki jest w takim razie stosunek pracowników do pracy zdalnej? Prawie 77% pytanych uważa, że praca zdalna wpływa pozytywnie na efektywność wykonywania zadań, z czego 31% osób twierdzi, że najlepiej, gdyby mogli ją wykonywać w tym systemie dwa dni w tygodniu. Dodatkowo ponad 36% uważa, że godziny pracy powinny być elastyczne.
Jak zauważa Jan Banasikowski, HR & Location Advisory CBRE: – Rynek pracy w dużych miastach regionalnych charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. Pracodawcy zabiegają o pracowników, oferując im szeroki wachlarz benefitów oraz wdrażając działania Employer Branding, których celem jest wyróżnienie organizacji jako atrakcyjne miejsce pracy. Jednocześnie z badań przeprowadzonych przez Grafton Recruitment & CBRE wynika, że pracownicy mają świadomość obecnej koniunktury na rynku pracy, dzięki której mają swobodę wyboru miejsca pracy spośród licznych ofert jakie do nich trafiają. Jednym z kluczowych elementów oceny atrakcyjności pracodawców staje się lokalizacja i standard biura. Wg wyników badania Grafton & CBRE, aż 82% respondentów, przeglądając ogłoszenia o pracę, zwraca uwagę na lokalizację biura, a ponad 66% jest gotowych na zmianę pracy ze względu na warunki biurowe. 65% z nich jest w stanie zaakceptować ofertę z niższym wynagrodzeniem jeśli nowe miejsce pracy miałoby lepszą lokalizację.
Informacja o oczekiwaniach pracowników to ważny sygnał dla pracodawców, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze lokalizacji biura i jego aranżacji w odpowiednim standardzie – tak, aby odpowiadał oczekiwaniom pracowników i stwarzał im warunki do przyjemnej i efektywnej pracy. Z drugiej strony obserwacja ogłoszeń rekrutacyjnych w Polsce pokazuje jak niewielu pracodawców jest świadomych swoich atutów lokalizacyjnych i potrafi odpowiednio przekazać informację o swoim środowisku pracy w prowadzonych działaniach rekrutacyjnych, np. informująco dogodnej lokalizacji oprowadzając kandydatów po biurze – przyszłym miejscu pracy.
Źródło: Grafton Recruitment
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis