Z najnowszego raportu ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce wynika, że w 2019 r. centra usług biznesowych tworzyły każdego miesiąca 2550 nowych miejsc pracy. Systematyczny wzrost liczby zatrudnionych przekłada się na rozwój rynku powierzchni biurowych. Jak wynika z danych JLL, Polska, jest dziś największym rynkiem w Europie Środkowej i Wschodniej, oferując 11 mln m kw. biur. W budowie znajduje się natomiast 1,5 mln m kw., co pozwoli polskiemu sektorowi na umocnienie swojej wiodącej pozycji w tym regionie. Wraz z rozwojem branży usług biznesowych rosną oczekiwania najemców. Na rynek wpływają również najnowsze trendy, np. proekologiczne rozwiązania w budynkach biurowych oraz zmiany w modelu pracy wynikające z pandemii COVID-19.
Sektor usług nowoczesnych w Polsce tworzy obecnie 1513 centrów obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrów badawczo-rozwojowych (R&D). W ciągu ostatniego roku pod względem zatrudnienia branża urosła o 10 proc. Podobna dynamika utrzymuje się od kilku lat. O ile w roku 2016 sektor tworzył około 214 000 stanowisk pracy, dziś jest to 338 000. Jest to druga pod względem wielkości zatrudnienia gałąź gospodarki w Polsce.
Rosną kompetencje i oczekiwania
Pośród 970 firm posiadających w Polsce centra usług biznesowych, 71 proc. to inwestorzy zagraniczni, zatrudniający czterech na pięciu pracowników branży (82 proc).
– Nowoczesne usługi biznesowe mają duży udział w wydostawaniu się Polski z pułapki średniego dochodu, a Polska wraz ze swoją ofertą staje się jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji. Warto podkreślić, że obecnie blisko co piąta firma z listy Fortune Global 500 zainwestowała w Polsce. Jest to dobitny przykład na to, że jako rynek osiągnęliśmy dojrzałość. Świadczymy coraz bardziej złożone usługi, wymagające wysokich kwalifikacji i jednocześnie oferujemy zaplecze infrastrukturalne o najwyższym standardzie – mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych.
Do niedawna jednym z głównych argumentów na rzecz lokowania kolejnych inwestycji w Polsce były niskie koszty działalności. O ile początkowo Polscy pracownicy wykonywali na rzecz międzynarodowych korporacji głównie prace administracyjne, dziś coraz częściej odpowiedzialni są za skomplikowane procesy biznesowe, badania i rozwój. Rosną wymagania wobec pracowników oraz ich pensje. Rosną też oczekiwania wobec biurowej infrastruktury. Liczy się lokalizacja, jakość, ale też rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pracowników. W rywalizacji zarówno o inwestycje, jak i talenty ważne jest również otoczenie oraz jakość życia w miastach, w których funkcjonują centra. Z raportu wynika, że pod względem percepcji ogólnej jakości życia prym wiedzie Trójmiasto, a zaraz za nim plasują się Poznań i Wrocław.
Dużo miejsca dla biznesu
Jak wskazuje raport ABSL, niskie koszty zatrudnienia przestały być najważniejszym atutem Polski. Dziś zagranicznych inwestorów przyciągamy m. in. znajomością języków obcych, kreatywnością pracowników i tzw. bliskością kulturową. Istotnym czynnikiem przyciągającym inwestycje w sektorze usług nowoczesnych jest dostępność powierzchni biurowych. Obecnie na rynku dostępnych jest 11 mln m kw. powierzchni. Pod tym względem Polska jest zdecydowanym liderem wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
– Polska ma dominującą pozycję w stosunku do pozostałych państw regionu CEE nie tylko pod względem całkowitych zasobów biurowych, czy powierzchni znajdującej się obecnie w budowie. Na tle Europy Środkowo-Wschodniej wyróżnia nas też poziom dywersyfikacji sektora biurowego. Pamiętajmy, że w Polce, poza stolicą, mamy aż osiem aglomeracji z doskonale rozwiniętym zapleczem nowoczesnych biur oraz szereg mniejszych lokalizacji. Dojrzałość rynku i fakt, że właśnie u nas powstają tak spektakularne inwestycje, jak Warsaw Unit, Aiport City Gdańsk, czy łódzkie Monopolis, to elementy, które będą przyciągać międzynarodowych najemców w długiej perspektywie czasu – komentuje Jakub Sylwestrowicz, Dyrektor Działu Reprezentacji Najemcy, JLL.
Paradoksalnie, bodźcem do dalszego rozwoju branży usług nowoczesnych w Polsce, a zatem popytu na przestrzenie biurowe, może być obecna pandemia. Sprzyjać będą temu światowe trendy, takie jak nearshoring, czyli zlecanie obsługi biznesu podmiotom geograficznie bliższym miejscu jego prowadzenia. Tendencja do skracania łańcuchów dostaw w światowej gospodarce może spowodować, że polskie centra przejmą zlecenia płynące do tej pory do Azji. Spodziewa się tego blisko połowa (45%) badanych przez ABSL firm.
Nowe czasy, nowe trendy
Wpływ pandemii na rynek nieruchomości komercyjnych to w konsekwencji również upowszechnienie się pracy zdalnej. Można spodziewać się, że tryb ten będzie coraz chętniej wykorzystywany przez wielu najemców. Z drugiej strony, nowe wymogi sanitarne mogą zwiększyć konieczny metraż przestrzeni biurowych. Dla chcących optymalizować koszty najemców będzie to spore wyzwanie
– Zmiana modelu pracy podkreśla wartość, jaką niesie ze sobą elastyczność. W perspektywie długoterminowej możemy mieć więc do czynienia z dalszym wzrostem popularności biur flex. Warunki najmu dostosowane do faktycznych potrzeb biznesowych najemców i możliwość dobierania liczby stanowisk pracy w oparciu o to, ile osób chce pracować z biura, to główne korzyści, jakie oferują operatorzy elastycznych przestrzeni biurowych. Z pewnością wzrośnie też zainteresowanie nowoczesną, bezdotykową infrastrukturą i rozwiązaniami teleinformatycznymi – tłumaczy Jakub Sylwestrowicz.
Chociaż pandemia chwilowo odsunęła na drugi plan inne tematy, niezmiennie istotnym trendem jest ekologia. Świadomość wyzwań klimatycznych jest coraz bardziej powszechna wśród najemców.
– Zrównoważona odpowiedzialność biznesu jest wpisana w priorytety większości najemców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dlatego też ten aspekt jest szczególnie istotny w momencie wyboru nowego biura. Ponadto, fakt, czy dany biurowiec posiada certyfikację środowiskową, która potwierdza zastosowanie energooszczędnych rozwiązań, jest także ważny dla coraz bardziej świadomych w kwestiach ekologii pracowników. Ten trend z pewnością będzie się dalej umacniał – dodaje Jakub Sylwestrowicz.
O ABSL
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych – zrzesza ponad 200 największych światowych firm, zatrudniających obecnie w Polsce ponad 300 000 osób. Prawie 1,5 tys. centrów usług, rozproszonych w ponad 50 miastach, tworzy prężny ekosystem wspierający innowacyjne rozwiązania wdrażane przez międzynarodowe korporacje. Celem jest budowanie atrakcyjnych i zrównoważonych ekosystemów, które dzięki temu pozytywnemu zaangażowaniu stworzą nowe, wartościowe miejsca pracy i w sposób odpowiedzialny będą rozwijać inwestycje i biznes w lokalnych społecznościach.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis