Polacy podczas zakupów nadal preferują gotówkę

Wśród osób, żyjących w miastach o liczbie 50-100 tys. mieszkańców, karty płatnicze też mają najwięcej wskazań – 42%. Następnie wymieniana jest gotówka – 40%. Natomiast BLIK, NFC/HCE i Android Pay mają łącznie 43%. Ekspert z Grupy AdRetail dostrzega, że ostatnie trzy pozycje łącznie osiągnęły lepszy wynik, niż plastikowe karty czy tradycyjne pieniądze. To może mieć związek z większym udziałem smartfonów w tych ośrodkach, niż w mniejszych miejscowościach.

– W miastach, liczących 100-200 tys. mieszkańców, na pierwszym miejscu jest gotówka – 55%, dopiero potem – karta płatnicza – 42%. Pozostałe narzędzia, tj. BLIK, NFC/HCE, Android Pay, osiągnęły łączny wynik na poziomie 36%. Tradycyjne pieniądze wiodą też prym w aglomeracjach mających 200-500 tys. ludności – 41% wskazań. W drugiej kolejności respondenci wskazują karty – 36%, a następnie BLIKA – 34%, NFC/HCE – 11%. Znikomy udział ma Android Pay – 4% – informuje Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Z kolei w miastach, mających powyżej 500 tys. ludności, zwyciężyły na równi karty płatnicze i tradycyjne pieniądze – po 47% wskazań. Widzimy też, że na drugim miejscu respondenci nie mieli wyrobionego zdania – 22%. Może to wynikać z tego, że na co dzień korzystają w jednakowym stopniu ze wszystkich udogodnień. Ciekawie też wygląda sytuacja z NFC/HCE – 18% i BLIKIEM – 15%.

Preferencje wg wieku i płci

– Ankietowani poniżej 18. roku życia najczęściej płacą gotówką w sklepach stacjonarnych – 87%. W następnej kolejności korzystają z BLIKA – 21%, a potem dopiero z karty płatniczej – 16%. NFC/HCE jest na czwartym miejscu – 4%. Najmłodsi konsumenci najczęściej otrzymują kieszonkowe w tradycyjnej formie. Często nie mają jeszcze swoich kont w bankach. Bardziej świadoma finansowo młodzież zaczyna już korzystać z nowoczesnych rozwiązań i ten trend będzie się umacniać – zapewnia Anna Nowacka.

W grupie wiekowej do 19 do 24 lat gotówkę wskazało 44% konsumentów. Karta płatnicza osiągnęła wynik 39%. BLIK – 16%, Android Pay i NFC/HCE – po 8%. Natomiast 15% respondentów nie podało żadnej z wymienionych metod. Z kolei wśród osób, mających od 25 do 34 lat, prym wiedzie karta – 39%. Następnie jest gotówka – 34%, BLIK – 22%, a potem NFC/HCE – 18%. Brak zdania wykazuje 13%. Ekspert z Mobile Institute tłumaczy, że tzw. millenialsi są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. Szybkie i wygodne płacenie za zakupy jest dla nich naturalnym wyborem.

– Osoby w wieku od 35 do 44 lat zdecydowanie stawiają na gotówkę – 60%, potem na karty płatnicze – 42%. Następnie wybierają BLIKA – 16%, NFC/HCE – 8% i Android Pay – 3%. Respondenci, którzy mają od 45 do 54 lat, są jeszcze bardziej przywiązani do tradycyjnych pieniędzy – 65%. To wynika z ich wieloletnich przyzwyczajeń, np. do robienia zakupów na targowiskach. Dosyć często przechowują w domu oszczędności. Niemniej w tej grupie karta płatnicza otrzymała aż 41% wskazań. BLIK i NFC/HCE mają po 8%, a Android Pay – 4% – wymienia Norbert Kowalski.

Badani powyżej 55. roku życia też preferują gotówkę – 52%. Następnie wskazują kartę płatniczą – 42%. 14% nie podało żadnej opcji. NFC/HCE wymieniło 12%, a BLIKA – 8%. Starsze osoby potrzebują więcej czasu, aby przekonać się do nowych rozwiązań. W zmianie nawyków mogą im pomóc promocje za wykorzystywanie konkretnych form płatności. Istotne znaczenie ma też kontakt z młodszymi konsumentami, m.in. z dziećmi czy wnukami, którzy edukują w tym zakresie swoich rodziców lub dziadków.

– Z badania wynika również, że kobiety częściej od mężczyzn w pierwszym wyborze deklarowały płatności gotówką – 55% vs 45% i kartą płatniczą – 41% vs 37%. Moim zdaniem, te różnice są dość niewielkie. W przypadku BLIKA wskazania były identyczne – po 16%. Preferencje Polek i Polaków bardzo się do siebie upodabniają. Łączy nas pragnienie wygodnych zakupów i przyjaznych, bezpiecznych rozwiązań – wyjaśnia Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Z kolei mężczyźni częściej, niż kobiety, wskazywali NFC/HCE – 13% vs 10%, a także Android Pay – 4% vs 3%. Norbert Kowalski stwierdza, że panowie są bardziej otwarci na testowanie nieznanych im rozwiązań. Chętniej też ryzykują. Panie potrzebują do tego zachęty, chociażby w postaci promocji czy dostępu do nowych, ekskluzywnych produktów. Należy dodać, że 9% konsumentek i 14% klientów nie miało wyrobionego zdania w ww. kwestii.

Badanie zostało przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecanie Grupy AdRetail. Partnerem przedsięwzięcia był Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. Analitycy zebrali opinie 1627 internautów. Wykorzystali do tego celu responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview), emitowane na stronach internetowych i za pośrednictwem e-maili. Respondenci mogli zaznaczyć klika odpowiedzi na zadane pytanie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.