Branża handlowa z trudem przeszła przez pandemię. Najbardziej ucierpiały sklepy wielkopowierzchniowe i niespożywcze – często zlokalizowane w centrach handlowych, które na długi czas musiały całkowicie zawiesić swoje działanie. Na ratunek przyszły zakupy online i handel e-commerce. To jednak sprawiło, że zmieniły się nasze zachowania konsumenckie. Podczas rozmrażania gospodarki i znoszenia restrykcji widzimy, że klienci nie wracają do sklepów w takich liczbach, w jakich chodzili przed pandemią. Dużo więcej potrzeb zakupowych realizujemy online – co zabiera zarobek sklepom, których działalność opiera się głównie na sprzedaży tradycyjnej. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji apeluje do władz, by wprowadzić zmiany legislacyjne, które pomogą właścicielom sklepów.
– Od początku pandemii bardzo chcieliśmy znieść zakaz handlu w niedzielę, żeby klienci mogli przez 7 dni w tygodniu robić zakupy. Jeśli udałoby się wprowadzić taką zmianę teraz, moglibyśmy zwiększyć konsumpcję i zysk handlowców, a przez to wpływy do budżetu państwa – powiedziała serwisowi eNewsroom Renata Juszkiewicz, prezeska zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Sytuacja jest na tyle zmieniona, że nie wrócimy do naszego starego sposobu robienia zakupów. Będziemy korzystali z online. Oczywiście tradycyjny handel również pozostanie – bo wiele osób nie korzysta jednak ze sprzedaży internetowej i chętnie robi zakupy w swoich małych sklepach lokalnych. Pozostaniemy więc na pewno w tych dwóch kanałach dystrybucji. Do tego dochodzi oczywiście omnichannel i inne rozwiązania, które są już dzisiaj na porządku dziennym. Jednak zniesienie zakazu handlu w niedzielę na pewno bardzo by sklepom pomogło – podkreśla Juszkiewicz.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis