Największy opór w adaptacji nowych technologii jest w nas samych

foto: pexels, bruce mars

Firmy, które rozpoczęły w czasie pandemii cyfrową transformację, w pierwszej kolejności sięgały po nowoczesne rozwiązania, umożliwiające zachowanie ciągłości w działalności operacyjnej. Nowa rzeczywistość wymusiła na biznesie diametralną zmianę sposobu pracy i sprawną adaptację, dlatego też blisko 90% przedsiębiorstw deklaruje, że pandemia przyspieszyła proces digitalizacji. Podmioty o większej świadomości technologicznej również nie próżnowały. Wkroczyły w kolejny etap cyfryzacji, dokonywały rewizji dotychczasowych systemów, dążąc do zagospodarowania nowoczesnymi rozwiązaniami kolejnych obszarów funkcjonowania, m.in. zarządzania relacjami z klientami.

W pierwszym etapie pandemii w Polsce firmy inwestowały w trzy podstawowe obszary: 46% w rozwiązania chmurowe (przechowywanie danych, zdalny dostęp do zasobów), 46% w narzędzia do efektywnej współpracy i komunikacji online, a 37% w cyberbezpieczeństwo (VPN, oprogramowanie anti-malware). Analogiczny trend pojawił się na rynku europejskim (kolejno 46%, 49% i 42%). Wynika z tego, że pierwszy pandemiczny szok wymusił szybką adaptację, a tym samym, w wielu przypadkach, wdrażanie typowo doraźnych rozwiązań. W pierwszej kolejności firmy starały się zapewnić sobie możliwość dalszego funkcjonowania. Warto wspomnieć, że w tym czasie wiele przedsiębiorstw nie zdawało sobie sprawy, że samo dostarczenie pracownikom narzędzi nie zagwarantuje sukcesu.

Do pandemii trzeba się… przyzwyczaić

Dostrzegamy, że coraz rzadziej mówi się o końcu pandemii, co oznacza, że obecna rzeczywistość biznesowa nie jest traktowana jako okres przejściowy. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby biznes podszedł do tematu cyfryzacji w sposób strategiczny, z długofalową wizją. Działania realizowane ad hoc przynosiły wprawdzie zamierzone efekty, umożliwiając działalność w nowych realiach, jednak w dalszej perspektywie konieczna okazuje się zmiana kultury organizacyjnej. Wielu pracowników, mając dostęp do innowacyjnych narzędzi, nie będzie z nich korzystać bez odpowiedniego przygotowania. Jak pokazały nasze badania, blisko 1/3 polskich firm uważa, że opór przed zmianą w zespole to największa bariera cyfrowej przemiany.

Daniel Olejniczak, Fellowmind

Daniel Olejniczak, Fellowmind

Daniel Olejniczak, Fellowmind

Świadomość problemu wyznacza strategię dalszego rozwoju – w nadchodzącym roku firmy skupią się nie tylko na aspekcie technicznym implementacji nowoczesnych rozwiązań, ale przede wszystkim na kształtowaniu otwartości na zmiany i elastyczności w zespołach. Biznes w Polsce jest świadomy tych wyzwań – 25% firm uważa za kluczowe, dla zapewnienia przewagi konkurencyjnej w przyszłości, inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników.

Klient w centrum uwagi

Firmy o większej świadomości technologicznej wykonały kolejny krok na ścieżce cyfryzacji. Głównym obszarem, który zagospodarowano przez technologie, okazało się zarządzanie relacjami z klientami. Budowanie pozytywnych doświadczeń związanych z marką jest obecnie podstawą na silnie konkurencyjnym rynku. Biznes dokonał więc rewizji stosowanych dotychczas systemów i planuje implementację nowych, lepiej dostosowanych do aktualnych potrzeb i okoliczności. Aby lepiej zaadaptować się do obecnych warunków rynkowych, firmy w Polsce (41%) i Europie (37%) planują wdrażanie nowych systemów CRM. Implementacja innowacyjnych rozwiązań pozwoli na zarządzenie relacjami z klientami, np. na rozwój nowych kanałów komunikacji. Ponadto pandemia w istotny sposób wpłynęła na trend klientocentryczność. W  minionym roku 50% polskich firm znacząco zwiększyło częstotliwość kontaktu z konsumentami, 47% istotnie poprawiło ich jakość, a 49% postawiło na personalizację doświadczeń klientów.

W 2021 r. sytuacja rynkowa była niezwykle dynamiczna i bezprecedensowa, co przełożyło się na niepewność biznesu. Wiele firm zachowawczo podchodziło do tematu inwestycji. Nie wynikała ona jednak z  niechęci do cyfryzacji, a kwestii priorytetów. Konieczność digitalizacji biznesu udowodniła firmom, że nowoczesne technologie nie są zarezerwowane tylko dla dużych korporacji. Rozwiązania są tworzone indywidualnie, według potrzeb konkretnego biznesu, bez względu na to, ilu pracowników dana firma zatrudnia. Co ciekawe, mniejsze organizacje częściej jako barierę przy digitalizacji wskazują koszty inwestycji, natomiast duże – brak niezbędnych kompetencji.

Wśród klientów Fellowmind Poland dominują przede wszystkim organizacje z sektora produkcyjnego. Jest to branża, w której od lat wykorzystywane są m.in. automatyzacja i robotyzacja. W czasie pandemii zauważyliśmy, że przedsiębiorstwa z tego sektora zainteresowały się szerszym spektrum naszych produktów. Ze względu na dużą świadomość technologiczną w tej gałęzi rynku, firmy oczekują od technologii więcej, aniżeli samego wsparcia produkcji czy optymalizacji procesów.

Daniel Olejniczak, Fellowmind

Mimo oczekiwań 2021 rok pokazał, że wyczekiwany powrót do codzienności sprzed pandemii może już nigdy nie nastąpić. Przedsiębiorstwa postawiły więc na zwiększenie poziomu swojej innowacyjności, a także na wyposażenie pracowników w nowoczesne technologie, które miały usprawnić codzienne funkcjonowanie firmy. W całym procesie nie można jednak zapomnieć o czynniku ludzkim – to właśnie człowiek jest odpowiedzialny za ostateczne wykorzystanie technologii, warto więc dołożyć wszelkich starań, aby ją odpowiednio zrozumiał i był w stanie z niej korzystać.

1 Materiał na podstawie badań własnych The People & Technology Report 2022, Fellowmind


Fellowmind Poland –  powstała w 1991 roku jako Bonair, natomiast w listopadzie 2021 roku firma razem z 11 europejskimi organizacjami z 6 krajów połączyła się w jedną markę Fellowmind.

Grupa Fellowmind jest wiodącym europejskim partnerem Microsoft Business Application, która działa w 6 krajach: Polsce, Szwecji, Holandii, Niemczech, Danii i Finlandii. Grupa posiada 28 biur, z czego trzy znajdują się w Polsce. Fellowmind oferuje kompleksową wiedzę specjalistyczną i szerokie portfolio usług, które zapewnia holistyczne podejście do cyfrowej transformacji biznesu.

Fellowmind Poland to zespół ekspertów z 30-letnim doświadczeniem na polskim rynku. Misją organizacji jest dostarczanie najwyższej jakości usług i rozwiązań informatycznych wspierając klientów w osiąganiu ich celów strategicznych. Firma zajmuje się projektowaniem, wdrażaniem i rozwijaniem zintegrowanych rozwiązań dla biznesu z każdej branży. Fellowmind Poland, wcześniej działająca jako Bonair, otrzymała wiele wyróżnień i branżowych nagród przyznawanych m.in. przez Microsoft –  Microsoft Dynamics ISV of the Year CEE czy Microsoft Country Partner of the Year. Posiada również 9 statusów Gold potwierdzających kompetencje. Kluczowymi klientami są rynkowi potentaci z każdej branży m.in.: GPW, Poczta Polska, KNF, DotPay, Royal Canin, Komputronik Biznes, Selena, BIK czy Iglotex. Fellowmind Poland zatrudnia ponad 120 pracowników i posiada biura w Warszawie, Białymstoku oraz Szczecinie.

Strategia Fellowmind w centrum uwagi stawia pracowników, którzy łączą w sobie silną wiedzę merytoryczną i zamiłowanie do nowych technologii, tworząc rozwiązania dokładnie dopasowane do potrzeb klienta. Firma opracowała autorski projekt Fellowmind Academy, który pozwala pracownikom z konkretnych sektorów – logistyki, finansów, produkcji czy księgowości, rozpocząć karierę w IT bez konieczności posiadania doświadczenie w tej branży.

Więcej informacji: www.fellowmind.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.