Marketing kuponowy: co zrobić, by był skuteczny?

foto: bigstock

Marketing internetowy to obecnie niezbędny element strategii promocyjnej niemal każdej firmy. Jedną z części takich działań może być marketing kuponowy, czyli oferowanie promocyjnych kuponów i kodów klientom nowym czy stałym, by zachęcić ich do skorzystania z usług czy kupna produktów. O czym trzeba pamiętać, by skutecznie prowadzić marketing kuponowy?

Tradycyjne strategie kuponowe

Tradycyjne strategie marketingu kuponowego są w pewnym stopniu ograniczone już w momencie ich generowania. Chodzi o to, że aby kupon zadziałał to musi mieć kod identyfikacyjny, tzw. kod promocyjny. Klienci otrzymując kod, czują się jakby dostali fajną ofertę dającą im zniżkę czy inne korzyści – i nawet jeśli kod nie okazuje się być aż tak opłacalny dla konsumenta, to sam fakt jego otrzymania wywołuje pozytywne odczucia. Tradycyjne kupony automatycznie naliczane w danym okresie w koszyku zakupów online dla każdego klienta są bardzo popularne. Klienci je także lubią, bo tak naprawdę nic nie muszą robić, by zrealizować kupon. Ponadto jeden kupon działa dla wielu klientów. To się dobrze sprawdza w firmach e-commerce z bogatym asortymentem. Identyczna strategia jest stosowana w kasynach online. Na przykład, bonus w Unique Casino zapewnia dodatkowe środki za każdy depozyt aż do 100%.

Jednorazowe, personalizowane kupony

Ogólne kody promocyjne funkcjonują w bardzo prosty sposób i mogą być aplikowane przez wiele klientów. Problemem jednak jest fakt, że taki kod może zostać udostępniony innym klientom lub nawet w Internecie do powszechnej wiadomości, co spowoduje, że użyje go zdecydowanie więcej osób, niż pierwotnie zakładał sprzedawca. Oczywiście, jeśli chce się przyciągnąć nowych klientów, to świetnie się sprawdzi taka strategia. Natomiast w przypadku chęci udostępnienia ekskluzywnych ofert dla stałych klientów czy budowania lojalności i zaangażowania, lepiej sprawdzą się jednorazowe, personalizowane kupony. W tym celu najlepiej stworzyć ogromną liczbę unikalnych kodów i rozsyłać je klientom. Istnieje specjalne oprogramowanie e-commerce pozwalające na generowanie kodów i sprawdzenie ich kwalifikowalności oraz przetwarzanie tak, by naliczała się dana promocja w koszyku online.

Personalizowane kupony to np.:

  • kupony dodawane do konta klienta na podstawie historii zakupów,
  • kupony urodzinowe – nadawane automatycznie, gdy użytkownik ma urodziny, na podstawie podanych przez niego danych osobowych w momencie zakładania konta,
  • kupony rocznicowe po roku czy kolejnych latach od rejestracji w sklepie.

Personalizowane kupony budują więź między sprzedawcą a klientem, bo czuje się on wyjątkowy z racji otrzymania ekskluzywnych promocji.

Im mniej czasu, tym lepiej

Aby kupon został wykorzystany przez klienta, warto ustalić jego termin „przydatności”. Najlepiej by był to krótki okres, tak by wyrobić w kliencie poczucie, że musi go wykorzystać pilnie, bo inaczej umknie mu świetna oferta. Dobrze jest dodać licznik na stronie, ile czasu jest na wykorzystanie kuponu – to się sprawdza przy kuponach ogólnych, wysyłać mailowe przypomnienia albo ustawić dla każdego personalizowanego kuponu np. 2 godziny na wykorzystanie od momentu jego udostępnienia, czyli np. otwarcia wiadomość e-mail.

Rodzaje ofert kuponowych

W marketingu kuponowym wyróżnia się kilka rodzajów ofert:

  • zniżki procentowe na asortyment czy usługi – najbardziej popularna forma,
  • zniżki kwotowe na asortyment czy usługi – także bardzo popularne.
  • darmowa dostawa produktów,
  • darmowy prezent przy zakupie,
  • szansa na wygranie nagrody, czyli wzięcie udział w jakiejś loterii czy uzyskanie punktów do programu lojalnościowego,
  • naliczone rabaty do wykorzystania na kolejne zakupy w postaci dodatniego salda w koszyku.

Wybór danego rodzaju kuponu zależy od preferencji sprzedawcy i tego, co chce osiągnąć. Warto przy tym pamiętać, że kupon ma być opłacalny dla sprzedawcy – mimo rabatów musi być zysk ze sprzedaży. Można też pokusić się o zapytanie w ankiecie klientów, jaki kupon chcą uzyskać.

Różne kanały dystrybucji

Skuteczny marketing kuponowy wykorzystuje różne kanały dystrybucji. Można kupony wysyłać w newsletterze, udostępniać jedynie w aplikacji mobilnej czy rozdawać w social media. Im więcej kanałów, tym większy zasięg i potencjalnie więcej klientów.

Strategie grywalizacyjne w marketingu kuponowym:

  • Tajemnicze nagrody, czyli naliczane rabaty za wykonanie pewnych czynności np. kliknięcie danego linku. Ten mechanizm wykorzystuje wrodzoną ciekawość ludzi – jeśli nie wiedzą, co się kryje pod danym linkiem, a są zachęceni, że może tam znajdować się jakaś nagroda, to prawie zawsze klikną.
  • Kto pierwszy, ten lepszy, czyli wysyłanie informacji, że pierwszych 10, 50 czy 100 klientów otrzyma dany kupon. Warto też to stopniować – pierwsi klienci dostaną np. 20% zniżki, kolejni 10%, a potem 5%.

Oszczędzanie przez zbieranie przedmiotów, czyli np. oferowanie klientom kuponów, gdy zbiorą do koszyka przedmioty o podobnym motywie.

 

Autor tekstu: Piotr K

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.