Maj pod znakiem dobrych nastrojów w małych i średnich sklepach

foto: fancycrave

Majowe badania Nastroju Handlu Tradycyjnego (NHT) pokazują wyraźny wzrost ocen pozytywnych wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne. Ocena za ubiegły miesiąc wyniosła 51,9 pkt. – wzrost o 10,5 pkt. m/m – i jak wynika z cyklicznych danych M/platform, po raz pierwszy w tym roku przekroczyła granicę 50 pkt. Na podobnym do kwietnia, wysokim poziomie pozostał wskaźnik oczekiwań w stosunku do kolejnego miesiąca (NHT+1), który wyniósł 67,3 pkt. (-0,3 pkt.).

 

W tym roku największy wpływ na handel ma czynnik pandemiczny. Zmniejszenie zagrożenia w ujęciu zdrowotnym oraz luzowanie obostrzeń realnie przekładają się na poprawę nastrojów w handlu. Mniejsze znaczenie wydają się mieć wysoki poziom inflacji czy inne czynniki ekonomiczne.

 

Publikowane przez GUS wskaźniki koniunktury nie znajdują się jeszcze po stronie optymistycznej, ale również wykazują duże wzrosty. Ogłoszony 21 maja br. wskaźnik ogólnego klimatu dla handlu detalicznego wzrósł o 7,9 pkt., nieznacznie pozostając jednak na poziomie poniżej zera. Podobny poziom, mimo takiego samego wzrostu o 7,9 pkt., odnotował także bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej.

Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży w sklepach tradycyjnych spowodowanych między innymi wyjątkowymi zakupami na zapas w ubiegłym roku, sytuacja zaczyna się odwracać. W maju 2021 roku, obroty w tym kanale były o 0,7% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Warto zwrócić uwagę na kategorie, które odnotowały wzrost sprzedaży, między innymi napoje bezalkoholowe – wzrost o 6,5%, alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9% czy mrożonki, a wśród nich lody – wzrost o 2,6% – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji.

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

 

***

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług takich jak analityka sprzedaży czy aplikacja hop&shop, umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12.000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.

Więcej informacji:

https://mplatform.com.pl/

https://hopshop.pl/

 

Kontakt dla mediów:

Bartosz Sosnówka

communications manager

E: Bartosz.sosnowka@dwapiar.pl

M: 517 476 361

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.