Kalendarz Adwentowy Fairtrade

foto: pexels

Fundacja Fairtrade Polska organizuje konkurs adwentowy, w którym przez 24 dni grudnia można wygrać produkty z certyfikatem Fairtrade. W ten sposób Fundacja chce zwrócić uwagę konsumentów na to, jakie produkty wybierają i co wspierają swoimi pieniędzmi.

Fairtrade to jeden z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu. Działa na rzecz wyższych cen skupu, godziwych warunków pracy i bardziej sprawiedliwych warunków handlowych dla drobnych rolników i pracowników z krajów Afryki, Azji, i Ameryki Łacińskiej. Przekłada się to na stabilność ekonomiczną i większą siłę w negocjacjach handlowych dla producentów rolnych. Nieodzowną rolę w systemie Fairtrade pełnią konsumenci. Kupując produkty ze znakiem Fairtrade, możemy wspierać rolników i pracowników w ich dążeniach do zapewnienia lepszego bytu sobie i ich rodzinom. Według tegorocznych badań GlobeScan, w Polsce już 46% robiących zakupy rozpoznaje znak Fairtrade, a 8 na 10 osób mu ufa.

Tę prospołeczną postawę promować ma inicjatywa Fundacji Fairtrade Polska „Kalendarz Adwentowy”. Mechanika działania akcji jest bardzo prosta – w dniach od 1 do 24 grudnia, na stronie www.fairtrade-advent.org/pl, w okienku na dany dzień należy wybrać odpowiedź na pytanie konkursowe. Spośród zgłoszeń z prawidłowymi odpowiedziami organizator codziennie wylosuje 3 osoby, które otrzymają zestaw produktów z certyfikatem Fairtrade. – Łącznie nagrodzone zostaną 72 osoby. Wierzymy, że konkurs przyczyni się do popularyzacji idei Fairtrade w Polsce – mówi Zbigniew Szalbot z Fundacji. – W konkursie można wygrać produkty nie tylko z popularnych sieci handlowych i stacji benzynowych, lecz także z rzemieślniczych palarni kawy i sklepów internetowych. Dlatego mamy też nadzieję, że przy okazji wiele osób dowie się, jakie produkty Fairtrade są dostępne w Polsce i będzie sięgać po nie przy kolejnych zakupach – dodaje Szalbot.

To naprawdę działa

Akcja „Kalendarz Adwentowy” wieńczy kolejny rok działania Fundacji na rzecz rozwoju rynku produktów Fairtrade w Polsce. W przedświątecznym czasie, kiedy nasze wózki sklepowe wypełniają się po brzegi, warto pamiętać, że nasze wybory zakupowe mają wpływ na sytuację ludzi z drugiego końca świata. Według 150 badań przeprowadzonych w latach 2017-2021 przez Fairtrade International zauważalny jest zdecydowany wzrost dochodów i dobrostanu rolników pracujących w systemie Fairtrade. Producenci rolni chętnie zrzeszają się w demokratycznych spółdzielniach, które stają się silnym, wspólnym głosem w negocjacjach handlowych. Świetnym przykładem mogą być producenci kakao z Wybrzeża Kości Słoniowej. Dochód gospodarstw domowych, dzięki Fairtrade, wzrósł tam o 85% w ciągu ostatnich 4 lat.

Poza wyrobami czekoladowymi, znak Fairtrade znaleźć można m.in. na opakowaniach kaw, herbat, a także na bananach oraz bawełnianych tekstyliach. Informację o dostępności tych produktów znajdziemy na stronie i w mediach społecznościowych Fundacji Fairtrade Polska.

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.