2 mld złotych – tyle rocznie tracimy w wyniku funkcjonowania szarego rynku alkoholi w Polsce

Przełom roku i rozpoczęty niedawno karnawał to okres, który sprzyja zakupom oraz konsumpcji alkoholi – zwłaszcza tych z kategorii premium. Producenci, sprzedawcy detaliczni i hurtownicy z ogromną nadzieją oczekują wysokich wzrostów sprzedaży.  Niestety, korzyści ze wzrostu zainteresowania markowymi trunkami trafiają nie tylko do uczciwych sprzedawców i producentów.

 

Jak wynika z danych Stowarzyszenia Polska Wódka, krajowy budżet traci 2 mld złotych rocznie w związku z funkcjonowaniem tzw. szarego rynku wyrobów alkoholowych[1]. To szczególnie warty zwrócenia uwagi obszar (poza czarnym rynkiem nielegalnych i podrabianych produktów), wymagający kompleksowej kontroli każdego elementu z łańcucha dostaw.

 

 

Alkohol poza kontrolą

 

Według danych WHO, nawet jedna czwarta ogółu wyrobów alkoholowych na świecie pozostaje „poza kontrolą” producentów i sprzedawców, trafiając do konsumentów za pośrednictwem szarego rynku[2].

 

Dbałość o to, by oryginalne produkty alkoholowe nie przenikały do niekontrolowanego obrotu jest kluczowym elementem budowania renomy i zaufania do marki. By zapobiegać przedostawaniu się ich do tzw. szarej strefy niezbędne jest upewnienie się, iż żaden z elementów skomplikowanego łańcucha dostaw nie stanowi „słabego ogniwa”. W tym celu wykorzystuje rozwiązania technologiczne, takie jak etykiety RFID – zakodowany u źródła produkt w nią wyposażony jest natychmiast uwierzytelniany  i śledzony, zapewniając widoczność marek i ich sieci dystrybutorów – tłumaczy Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging w Checkpoint Systems Polska.

 

 

Producenci świadomi zagrożeń

 

W Polsce, zgodnie z szacunkami GUS rozmiar szarej strefy stale się powiększa. Jeszcze w 2015 roku jej wartość oceniano na 243 mld zł – w 2019r kwota ta urosła już do niemal 300 mld zł (294 mld)[3]. Niewątpliwie, alkohole – zwłaszcza te renomowanych marek premium, odpowiadają za dużą część tego odsetka.

 

Wysokogatunkowy alkohol niezmiennie zajmuje najwyższe pozycje wśród dóbr luksusowych najczęściej kupowanych w okresie świątecznym, ale również w całym ostatnim kwartale roku. Konsumenci decydując się na wybór drogich produktów z tej kategorii muszą posiadać bezwzględną gwarancję ich autentyczności i gwarancję pochodzenia.

 

Nad usprawnieniami łańcucha dostaw pracujemy już od wielu lat, wiedząc, że jest to bardzo złożony proces podobnie jak w elektrycznym układzie szeregowym, gdzie błąd w jednym ogniwie przerywa obwód, narażając wszystkie zaangażowane podmioty na straty. Alkohol jest towarem szczególnie narażonym na nielegalne praktyki charakterystyczne dla szarego rynku. Ze strony ECR Polska rekomendujemy inicjatywy wspierające kontrolę i bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw w całej, nierzadko długiej drodze, jaką produkty pokonują od producenta do sklepowej półki – stwierdza Mateusz Boruta, Dyrektor Zarządzający z ECR Polska.

 

Nowy rok – nowe wyzwania?

 

Na skalę procederu wprowadzania na rynek podrabianego alkoholu mogą wpłynąć również podwyżki cen spowodowane wzrostem akcyzy od 2022 roku. Takiego zdania są przedstawiciele ZP Polski Przemysł Spirytusowy[4]. Dziś, wedle różnych szacunków, szara strefa napojów alkoholowych stanowi od 10 do nawet 30% całego rynku sprzedaży[5] tego typu wyrobów.

 

Wyroby alkoholowe mogą trafić do niekontrolowanego obiegu w ramach szarej strefy na każdym etapie zwykle bardzo złożonego i angażującego wiele podmiotów łańcucha dostaw. Wobec spodziewanego rozrostu szarego rynku w związku z podniesieniem akcyzy alkoholowej, zarówno producenci jak i zarządzający procesami logistycznymi staną więc przed jeszcze większym wyzwaniem, które stanowi absolutna kontrola drogi pokonywanej przez każdy pojedynczy produkt.

 

###

 

 

ECR Polska (www.ecr.pl)

ECR Polska to skuteczna i wydajna organizacja non-profit, aktywnie wspierająca lepszą współpracę i zrównoważony rozwój uczestników łańcuchów dostaw. Na celu ma podnoszenie wydajności – poprzez dostarczanie wiedzy, wsparcia i aktywnej platformy wymiany doświadczeń w tym zakresie. W praktyce koncepcja ECR (Efficient Consumer ResponseWydajna Reakcja na Potrzeby Konsumenta/Nabywcy) stanowi podstawę budowania nowoczesnej strategii zarządzania łańcuchem dostaw, według której producenci, dystrybutorzy, detaliści i dostawcy usług (logistycznych, informatycznych, badawczych) współpracują ze sobą w celu lepszego, szybszego i bardziej efektywnego zaspokojenia potrzeb klienta.

 

Informacje o Checkpoint Systems, Inc. www.checkpointsystems.com/pl

Firma Checkpoint Systems, będąca częścią CCL Industries, jest jedynym dostawcą zintegrowanych rozwiązań RF/RFID dla sprzedawców. Gdy napędzane technologią potrzeby klientów są coraz większe, Checkpoint dostarcza inteligentne rozwiązania, gwarantując przejrzystość i wydajność środowiska handlowego w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki unikalnej ofercie oprogramowania, sprzętu, etykiet, tagów i połączonych rozwiązań chmurowych Checkpoint optymalizuje operacje dzięki danym na temat łańcucha dostaw i sklepów dostarczanym w czasie rzeczywistym, co gwarantuje zwiększone przychody i lepsze doświadczenie klienta. Inteligentne rozwiązania Checkpoint oparte są o ponad 50 lat doświadczenia w produkcji technologii radiowej, innowacyjnych rozwiązań zapobiegających kradzieżom i stratom, najlepszego oprogramowania, sprzętu RFID oraz kompleksowych rozwiązań do znakowania, zabezpieczania i monitorowania produktów od źródła do półki sklepowej.

 

Informacje o CCL Industries

CCL Industries Inc., światowy lider w branży etykiet i opakowań dla globalnych korporacji, małych przedsiębiorstw i konsumentów, zatrudnia około 19 000 osób w 150 zakładach w 25 krajach na sześciu kontynentach oraz posiada biura w Toronto w Kanadzie oraz Framingham w Massachusetts. Więcej informacji znajduje się na stronie www.cclind.com.

 

 

http://www.checkpointsystems.com/pl

 

 

Osoba kontaktowa: Agnieszka Sawicka

 

E-mail: agnieszka.sawicka@checkpt.com

 

 

[1] https://biznes.interia.pl/finanse/news-szara-strefa-na-rynku-alkoholi-to-2-mld-zlotych-straty-budze,nId,4166587

[2] https://spirits.eu/upload/files/publications/GEN.DOC-026-2021%20IHS%20Economic%20Footprint%20Report%20FINAL.pdf

[3] https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/4195C5AE26518F79C12584690044B2A1/$file/2.Monika%20MasternakMalicka.pdf

[4] https://biznes.interia.pl/podatki/news-czy-podwyzka-akcyzy-na-alkohol-spowoduje-wzrost-szarej-stref,nId,5677817

[5] https://biznes.interia.pl/podatki/news-czy-podwyzka-akcyzy-na-alkohol-spowoduje-wzrost-szarej-stref,nId,5677817

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.